Godło PolskiLogo Szkoły Podstawowej nr. 2 w Rzeszowie

Szkoła Podstawowa nr 2
w Rzeszowie
 

Program - Laboratoria Przyszłości

Logo Ogólnopolskiego  Programu "Laboratorium Przyszłości"
Nasza szkoła bierze udział w programie – Laboratoria Przyszłości – to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją tego programu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Celem inicjatywy jest wsparcie szkoły w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).

Laboratoria Przyszłości - nasze działania w listopadzie i grudniu 2024 r.
Przygotowanie w programie Z-Suit do wydruku projektów uczniowskicch (medale z okazji 50-lecia szkoły) oraz wydruk najciekawszych.
Na kole nowoczesnych technologii klas 3, uczniowie uczyli się programować za pomocą gry interaktywnej Scottie-Go.
Wydruk ozdób świątecznych dla klas młodszych.
W ramach innowacji pedagogicznej "LEGO ROBOTYKA" uczniowie realizują zajęcia pozalekcyjne, które odbywają się w wymiarze 2 godz. tygodniowo. Uczniowie pracują w grupach, a każda grupa ma do dyspozycji zestaw LEGO Spike Prime oraz urządzenie typu komputer/tablet umożliwiające programowanie zbudowanego robota. Uczniowie budują roboty zarówno według gotowych projektów jak i według własnych pomysłów. Kolejnym krokiem jest "ułożenie" programu, który steruje robotem.
Wykorzystanie hafciarki do wykonania fartuszków do stroju rzeszowskiego.
Nagranie teledysku z okazji Święta Niepodległości przez klasę 1a.
Wykorzystanie aparatu z kamerą do uwiecznienia Jubileuszu 50-lecia Szkoły, Jasełek i akcji Szkoła do Hymnu.

Laboratoria Przyszłości - nasze działania we wrześniu i październiku 2024 r.
Uczniowie klas 7 i 8 projektowali w programie Tinkercad medale i statuetki z okazji 50-lecia szkoły, później przygotowywali je w slikerze do wydruku. Pierwszy medal już został wydrukowany, a pozostałe ciekawe projekty będą drukowane w listopadzie.
Aparat fotograficzny został wykorzystany do uwiecznienia uroczystego Pasowania na ucznia.
Na kółku krawieckim dziewczynki uszyły fartuszki, jako dopełnienie Rzeszowskiego Stroju Ludowego (w ubiegłym roku szkolnym uszyły spódnice z tego stroju).

Zajęcia z robotami Photon
W bieżącym roku szkolnym  2023/2024 kontynuujemy działania związane z robotyką. Uczniowie podczas zajęć z robotami Photon poznają podstawy programowania. Za pomocą aplikacji sterują ruchami i działaniami robota. Rozwijają swoją kreatywność oraz  logiczne myślenie, czasami również  rywalizują między sobą. Trzecioklasiści chętnie uczestniczą w takich zajęciach, robociki pozwalają również na chwilę relaksu i edukacyjnej zabawy w klasach starszych. Photony w ciekawy i interaktywny sposób pozwalają wejść uczniom w świat robotyki.

Uczniowie na tablecie programują kod do robota Photon.  Uczniowie programują na tablecie robota Photon.

Na zdjęciu widoczny jest robot photon, wykonujący polecenia uczniów.  Zdjęcie przedstawia ucznia sterującego robotem Photon.

Uczennice sprawdzają działanie programu robota.

Zajęcia dodatkowe - szydełko, maszyna do szycia, hafciarka
Wiosna już na dobre zagościła w naszej szkole, zima i jesień za nami, pory roku które sprzyjają drobnym pracom, wykorzystaliśmy efektywnie ten czas. Szydełko, maszyna do szycia, czy hafciarka były w ciągłym ruchu.
Zapraszamy do obejrzenia krótkiego wideo w którym zobaczycie co udało nam się zrobić.

 

Działania w kwietniu:
Druk 3D na wiedzy o społeczeństwie i informatyce.
Uczniowie klas ósmych na wiedzę o społeczeństwie przygotowywali projekty dotyczące państw Unii Europejskiej. Na zajęciach z informatyki do swoich prezentacji wyszukali modele 3D najbardziej znanych budynków, następnie przygotowali je do wydruku. Niektóre już możemy podziwiać: rzymskie Koloseum, łuk tryumfalny z Paryża, berlińską Bramę Brandenburską. Inne modele zostaną niedługo wydrukowane.
Uczniowie zaczynają również samodzielnie projektować w programie Tinkercad. Pierwszy z projektów to serce z napisem SP2.
Na zajęciach dodatkowych, uczniowie z klasy szóstej tworzyli sejf przy użyciu klocków lego Spike.

Działania w marcu:
W marcu uczennice klas 3 pracowały nad stworzenień rękawic kuchennych wraz z inicjałami, haftem Myszki Minnie oraz nad torbą w której mogą przechowywać kolekcję włóczek do szydełkowania.
Klasy 6 na technice poznawały tajniki elektroniki. Zapoznawały się z modułami elektronicznymi zawartymi w zestawach BeCreo: diodami, czujnikami ruchu, odległości, obrotu, głośniczkiem, wyświetlaczem oraz mikrokontrolerem Arduino. Uczniom udało się sprawdzić działanie mikrokontrolera, wskazane diody świeciły się. Bardziej zaawansowani uczniowie złożyli zestaw z czujnikiem obrotu, oraz odpowiednio go zaprogramowali (po naciśnięciu przycisku świecą wszystkie diody, przekręcając pokrętło czujnika obrotu świecą po molei diody czerwona, żółta i zielona – tak jak w sygnalizatorze świetlnym).

Działania w lutym:
Dzień otwarty szkoły

Działania w styczniu 2023
Uczniowie naszej szkoły podczas lekcji informatyki z bazy projektów wyszukiwali modeli statków kosmicznych, wybierali i montowali odpowiedni kolor filamentów. Niezwykłe projekty zostały wydrukowane w drukarce 3D.
W ramach zajęć dodatkowych uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w zajęciach konstrukcyjnych z wykorzystaniem klocków LEGO Spike. Zadaniem dzieci było skonstruowanie ruchomej maszyny do ćwiczeń. Dzieci pracowały w grupach, a efekt ich pracy można podziwiać na załączonym filmie.

Działania w grudniu
LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI - OZDOBY ŚWIĄTECZNE
Zbliżają się święta. W związku z tym uczniowie wyszukiwali w bibliotekach internetowych modele ozdób świątecznych 3D. Następnie pod opieką nauczycieli informatyki zapoznali się z działaniem drukarki 3D. Wydrukowano niektóre modele wykorzystując różne typy filamentów. Efekty pracy w galerii.

Działania w listopadzie
W listopadzie głownie skupiliśmy się na programowaniu przy pomocy klocków Lego Spike. W ramach zajęć dodatkowych pod opieką pani B. Walczak i A. Moskwy dzieci konstruowały i programowały roboty, które później były testowane i udoskonalane.
Uczniowie klas 3 szkolili swoje umiejętności używania maszyny do szycia, najpierw projektowały i wycinały docelowe wzory, aby później móc stworzyć piękne serwetki i rękawice kuchenne.

Nasze działania w październiku
W październiku głównie korzystaliśmy ze sprzętu foto z Laboratorium Przyszłości. Uczniowie uczyli operować kamerą, gimbalem oraz ustawiać światło. Gdy filmy zostały nagrane, poszerzaliśmy wiedzę odnośnie post produkcji, czyli montowanie dodawanie intra, napisów i wstawianie odpowiedniej muzyki. Uczniowie uczą się nagrywać, obsługiwać sprzęt i montować. Na razie z pomocą nauczycieli w przyszłości będą sami jak to mówi młodzież wymiatać w nagrywaniu i montowaniu. Efekt poniższych działań na szkolnym kanale YouTube. #LaboratoriaPrzyszlosci

Działania we wrześniu

W ramach projektu „Laboratoria Przyszłości" otrzymaliśmy między innymi Drukarkę 3D, która na stałe jest umieszczona w pracowni komputerowej. Odbyły się już pierwsze zajęcia, podczas których uczniowie zostali zapoznani z ogólną budową, działaniem i zastosowaniem drukarki w praktyce. Udało nam się z sukcesem wydrukować nasze pierwsze projekty.
Podczas naszych działań wykorzystywaliśmy również sprzęt fotograficzny i nagłośnienie, które umożliwiło nam zorganizowanie i upamiętnienie pikniku rodzinnego przeprowadzonego 24.09.2022 r. w naszej szkole.
Na lekcjach informatyki uczniowie zaczęli przygodę z programowaniem przy pomocy gry Scottie Go.
Uczniowie klas 3a i 3b pod opieką pani Marty Pączek uszyły pokrowce na siedziska za pomącą maszyny do szycia.