Godło PolskiLogo Szkoły Podstawowej nr. 2 w Rzeszowie

Szkoła Podstawowa nr 2
w Rzeszowie
 

Czym jest Erasmus+?
Erasmus+ - program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu – to kontynuacja europejskich programów edukacyjnych realizowanych od 1998 r. Jego celem jest wspieranie uczniów, nauczycieli w prowadzeniu międzynarodowych projektów służących podnoszeniu kompetencji. Europejski budżet programu na lata 2021–2027 wynosi 26,2 miliarda euro.
W sektorze Edukacja szkolna programu Erasmus+ uczestnikami działań projektowych mogą być m.in. uczniowie, nauczyciele, pracownicy szkół i innych instytucji, których działalność jest związana z edukacją szkolną, oraz kadra zarządzająca placówek oświatowych. O dofinansowanie projektów mogą starać się publiczne i niepubliczne przedszkola, szkoły podstawowe i ponadpodstawowe realizujące obowiązek szkolny i obowiązek nauki, a także jednostki samorządu terytorialnego, kuratoria oświaty, ośrodki doskonalenia nauczycieli, biblioteki, domy kultury oraz inne instytucje działające w obszarze edukacji szkolnej i na jej rzecz.
Zalety udziału w projektach:
1. Nawiązywanie nowych znajomości z rówieśnikami z innego kraju. Na wymianach uczniowie przebywają w mniejszych lub większych grupach i dzielą się doświadczeniami z młodzieżą z innych krajów.
2. Doskonalenie umiejętności językowych – nie ma lepszej okazji do sprawdzenia swojej znajomości języka angielskiego jak używanie go w codziennej komunikacji. Nie chodzi tylko o sytuacje szkolne, ale także o komunikację z zagranicznymi rówieśnikami i ich rodzinami w trakcie wymian.
3. Rozwój kompetencji miękkich – pojęcie to jest trudne do zrozumienia dla młodych ludzi, ale jest kluczowe w ich rozwoju osobistym. Kreatywność, współpraca w grupie, motywacja do działania, umiejętność zarządzania czasem – to tylko niektóre elementy, które są rozwijane w projekcie w sposób bardzo naturalny.
4. Rozwój osobisty – jest powiązany z kompetencjami miękkimi. Dzięki wyjazdom i przyjmowaniu u siebie gości uczniowie stają się bardziej otwarci, przełamują indywidualne bariery, np. stres w prezentowaniu własnej pracy czy też w posługiwaniu się językiem angielskim. Młodzi ludzie odkrywają także swoje mocne strony.
5. Poznanie nowych narzędzi i programów – w dobie powszechnej cyfryzacji koniecznym i naturalnym jest poznawanie nowych narzędzi. Pracując przy projekcie uczniowie korzystają z różnych programów i poszerzają swoje umiejętności cyfrowe.
6. Wymiana kulturowa – jest to z pewnością największa wartość dodana projektu. Uczniowie poznają odmienną kulturę, kuchnię, zwiedzają osobliwe miejsca.
7. Podniesienie świadomości i zdobywanie nowej wiedzy – projekt jest okazją do połączenia wiedzy z różnych dziedzin, zastosowania jej w praktyce czy też szlifowania nabytych wcześniej umiejętności.

W latach 2019-2021 nasza szkoła realizuje projekt ERASMUS+ AROUND CULTURES SHARING HERITAGE TREASURES
Współpracujemy ze szkołami z Rumunii, Bułgarii, Turcji, Hiszpanii i Włoch.
Cele projektu to poszerzanie wiedzy na temat kultur i Dziedzictwa Narodowego państw europejskich, uczenie tolerancji i poszanowania innych tradycji, podniesienie europejskiego wymiary naszej szkoły, współpraca uczniów i nauczycieli ze szkołami europejskimi, podniesienie umiejętności językowych i cyfrowych oraz kształtowanie umiejętności XXI wieku takich jak m.in kreatywność, innowacyjność, umiejętność pracy w zespole, umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów.

Erasmus+ Rumunia

Uczestnicy programu Erasmus w Rumunii  Uczestnicy programu Erasmus w Rumunii

W dniach od 30 maja do 3 czerwca 2022 r. w Radauti odbyło się spotkanie uczniów i nauczycieli z Turcji, Hiszpanii, Bułgarii, Polski i Rumunii w ramach projektu unijnego Erasmus+ "Around Cultures Sharing Heritage Treasures". Naszą szkołę reprezentowały cztery uczennice oraz dwie nauczycielki.
W niedzielę o godzinie 5:30 wyruszyliśmy spod naszej szkoły busem. Po długiej podróży dotarliśmy około godziny dwudziestej na miejsce i uczniowie zostali zakwaterowani u rodzin goszczących.
Pierwszego dnia po przybyciu do Scoala Gimnaziala "Mihai Eminescu" Radauti zostaliśmy powitani i oprowadzeni po szkole. Mieliśmy też okazję zobaczyć jak wyglądają lekcje w tejże szkole.
Wszystkie grupy biorące udział w projekcie przedstawiały swoje prezentacje dotyczące wartości Europejskich. Następnie zwiedzaliśmy goszczące nas miasto i ważne miejsca związane z jego dziedzictwem kulturowym: Muzeum Etnograficzne, cerkiew i klasztor. W kolejnych dniach zwiedzaliśmy zabytki w okolicznych miastach: Cytadelę w Neamt, Cytadelę i skansen w Suceavie, a także rezerwat żubrów. Braliśmy też udział w warsztatach garncarskich w Marginea a w szkole dekorowaliśmy pisanki.
Poznaliśmy regionalne piosenki, tańce, degustowaliśmy narodowe potrawy. Do Rzeszowa wróciliśmy zmęczeni podróżą, ale bogatsi o nowe doświadczenia i znajomości.

 

Wyjazd do Hiszpanii

Uczestnicy programu Erasmus w Hiszpanii.  Uczestnicy programu Erasmus z SP 2 w Hiszpanii  Uczestnicy programu Erasmus z SP 2 w Hiszpanii

W dniach od 23 do 30 kwietnia 2022 r. dyrektor szkoły wraz z czworgiem uczniów i nauczycielem z naszej szkoły wyjechali do partnerskiej szkoły w Hiszpanii w ramach projektu ERASMUS+ „Around cultures sharing heritage treasures”.
Część uczniów mieszkała z nauczycielami w hotelu, a część w domach uczniów z Hiszpanii. W czasie zajęć w szkole uczniowie wykonywali działania związane z tematyką projektu, m.in.: prezentowali ważne wydarzenia z historii swoich krajów z ostatnich stu lat, brali udział w quizie na temat krajów partnerskich i warsztatach tradycyjnego hiszpańskiego tańca – flamenco.
Nauczyciele omawiali dotychczas zrealizowane działania w ramach projektu, a także zaplanowali realizację kolejnych aktywności.
Ponadto uczniowie zwiedzili miasta Baza i Grenada, pałac Alhambra, muzeum i stanowisko architektoniczne w Orce, pałac „Los Segura”, a także muzeum w Galerze. Tuż po przyjeździe mieli też okazję uczestniczyć w tradycyjnym hiszpańskim święcie Morosy Cristianos w mieście Benamaurel.
Wszyscy uczniowie byli bardzo zadowoleni z wyjazdu, jako że dał im on możliwość odwiedzenia ciekawych miejsc, zawarcia nowych przyjaźni i komunikowania się w języku angielskim.

 

Bułgaria on-line

Uczestnicy programu Erasmus łączą się on-line  Uczestnicy programu Erasmus łączą się on-line

W dniach 18 – 21 października uczniowie naszej szkoły Maja Ciepły, Maja Łyszczarz, Emilia Gutowska, Aleksander Nicgorski, Stanisław Jamróz oraz Filip Kaczor uczestniczyli w mobilności online w ramach programu Erasmus+ AROUND CULTURES SHARING HERITAGE TREASURES.
Spotkania organizowane było przez szkołę partnerską z Bułgarii i uczestniczyli w nich uczniowie i nauczyciele ze szkół z Rumunii, Włoch, Hiszpanii, Bułgarii i Polski.
Spotkania dla uczniów trwały trzy dni od poniedziałku do środy a dla nauczycieli spotkanie dotyczące organizacji i realizacji projektu odbyło się w czwartek.
Pierwszego dnia uczniowie przedstawiali się, mówili o swoich zainteresowaniach, zadawali sobie nawzajem pytania, zwiedzali wirtualnie miasto Svishtov oraz szkołę z Bułgarii.
Drugiego dnia prezentowali przygotowane wcześniej filmy, na których gotowali tradycyjne potrawy: przystawkę, danie główne i deser.
Trzeciego dnia uczniowie rozwiązywali zagadki dotyczące sławnych miejsc w państwach partnerskich, następnie prezentowali tradycyjne tańce, stroje oraz piosenki.
Uczniowie podczas spotkań online pracowali także nad ułożeniem wspólnej historyjki, która to została w całości napisana.
Podczas spotkania nauczycieli, prezentowane były filmy z nagrań uczniów, którzy dzielili się wrażeniami z udziału w spotkaniach. Uczniowie byli usatysfakcjonowani i podkreślali wiele korzyści z udziału w projekcie takich jak możliwość poznania nowych przyjaciół, zdobycia wiedzy o innych kulturach, wzbogacanie i doskonalenie posługiwania się językiem angielskim.

Wizyta gości w Polsce

Szkoła Podstawowa nr 2 jako organizator międzynarodowego spotkania w ramach projektu Erasmus.  Uczestnicy programu Erasmus z SP 2 w Polsce  Uczestnicy programu Erasmus z SP 2 w Hiszpanii

W marcu 2020 zorganizowana została wizyta w naszej szkole, podczas której goście ze szkół partnerskich zwiedzali nasze regionalne zabytki i poznawali polskie tradycje i obyczaje. Goście oraz nasi uczniowie zwiedzali Zamek w Łańcucie, ruiny zamku w Odrzykoniu, hutę szkła w Krośnie, zabytki i atrakcje Rzeszowa. Odbyły się także warsztaty artystyczne, plastyczne oraz muzyczne. Uczniowie stworzyli i nagrali wspólną projektową piosenkę.
Jak podczas każdej wizyty nawiązały się przyjaźnie oraz była to niepowtarzalna możliwość komunikacji w języku angielskim, również dla całych rodzin, które gościły młodzież z zagranicy.

Wizyta w Turcji

Uczestnicy programu Erasmus z SP 2 w Turcji  Wizyta uczniów i pracowników szkoły w Turcji

W listopadzie 2019 czworo naszych uczniów uczestniczyło w mobilności do Turcji. Zwiedzali oni miasto Trabzon, muzeum regionalne, klasztor Sumela, dom Ataturka oraz fabrykę herbaty. Uczniowie brali udział w warsztatach komputerowych, na których uczyli się obsługi programów wykorzystywanych w projekcie. Brali tez udział w gotowaniu tradycyjnych potraw z danego kraju, po którym miała miejsce degustacja tychże dań. Była też lekcja nauki podstawowych zwrotów z każdego państwa. Poza poznaniem kultury Turcji, uczniowie nawiązali trwałe przyjaźnie, mieli też możliwość doskonalenia umiejętności posługiwania się językiem angielskim.

W latach 2017 – 2019 uczestniczyliśmy w projekcie STOP BULLYING TAKE A STAND AND MAKE A HAND.
Naszymi partnerami były szkoły z Rumunii, Słowacji, Francji, Portugalii i Włoch.
Głównym założeniem i celem projektu było przeciwdziałanie przemocy w szkołach.
Uczniowie wykonywali wiele działań i aktywności mających na celu promowanie zachowań sprzyjających budowaniu pozytywnych relacji z rówieśnikami oraz wzmocnienie własnej samooceny.
W ramach wymiany nasi uczniowie uczestniczyli w pięciodniowych mobilnościach we Włoszech oraz do w Portugalii, natomiast nauczyciele brali udział w spotkaniu projektowym w Rumunii. 

WIZYTA W RUMUNII

Widok z okna samolotu na góry w Rumunii. Uczniowie i nauczyciele SP2 podczas wizyty w Rumunii

W dniach od 5 do 8 listopada 2017 r. dwoje nauczycieli języka angielskiego z naszej szkoły p. E. Matuła oraz p. J. Wyskiel uczestniczyły z Międzynarodowym Spotkaniu Projektowym w Rumunii w ramach realizowanego projektu Erasmus+ STOP BULLYING TAKE A STAND AND LEND A HAND.
W spotkaniu uczestniczyli koordynatorzy oraz przedstawiciele szkól partnerskich z Rumunii, Słowacji, Włoch, Portugalii i Francji.
Koordynatorzy przedstawiali prezentacje multimedialne na temat poszczególnych szkół, a także analizę sytuacji wychowawczej w szkołach. Zaplanowano dalsze działania projektowe, przydzielono zadania do realizacji oraz ustalono metodykę działań oraz sposoby monitorowania i ewaluacji osiągnięcia zaplanowanych celów.
Uczestnicy spotkania zaproszeni zostali do Urzędu Miasta Buzau na spotkanie z zastępcą Prezydenta miasta oraz Głównym Inspektorem Oświaty. Każdy koordynator udzielił informacji na temat swojego miasta oraz szkoły. Uczestniczyli również w seminarium poświęconym zapobieganiu przemocy w szkole przedstawionym przez psychologa z Centrum Pomocy Psychologicznej w Buzau.
Podczas tego pierwszego spotkania, koordynatorzy oraz dyrektorzy szkół zapoznali się z sytuacją oraz specyfiką poszczególnych szkół oraz wyrazili chęć i gotowość do dalszej międzynarodowej współpracy.

WIZYTA W PORTUGALII

 Wizyta nauczycieli i uczniów z SP 2 w Portugalii. Wizyta nauczycieli i uczniów z SP 2 w Portugalii.

W dniach od 1 do 5 października 2018 r. dyrektor szkoły wraz z pięciorgiem uczniów i trzema nauczycielami z naszej szkoły wyjechali do partnerskiej szkoły w Portugalii.
Uczniowie mieszkali u rodzin uczniów portugalskich. W czasie zajęć w szkole wykonywali działania związane z tematyką projektu m.in. tworzyli plakietki o tematyce związanej z logo projektu, uczestniczyli w wykładzie prowadzonym przez psychologa na temat „Wzmacnianie pozytywnej samooceny poprzez pozytywny dialog wewnętrzny” oraz „Bądź detektywem” – zrozumienie zachowań związanych z przemocą, szukanie sposobów na zapobieganie przemocy, zwalczanie i zgłaszanie tego typu problemów, odgrywanie scenek.
Nauczyciele omawiali działania związane z realizacją projektu. Ponadto uczniowie zwiedzili miasto Aveiro, Porto, Sao Joao da Madeira, Fatimę. Byli w Muzeum Butów, Fabryce Wytwarzania Ołówków, Muzeum Kapeluszy, Muzeum Światowych Odkryć.
Wszyscy uczniowie byli zachwyceni wyjazdem, zwiedzili ciekawe miejsca, poznali nowych przyjaciół oraz mieli możliwość komunikowania się w języku angielskim.

WIZYTA WE WŁOSZECH

Wizyta nauczycieli i uczniów z SP 2 we Włoszech.

Wizyta gości zagranicznych w Polsce (Erasmus).

W dniach 13-17 maja 2019 r. Dyrektor szkoły, sześcioro uczniów i troje nauczycieli wzięło udział w spotkaniu w Szkole Partnerskiej we Włoszech w miejscowości Altopascio. Uczniowie wykonywali aktywności przewidziane i zaplanowane w projekcie dotyczące przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej. Ponadto zwiedzili miasta jak Florencja, Pisa, Lucca i Pistoia. Uczniowie mieszkali u rodzin goszczących. Uczniowie byli bardzo zadowoleni z wyjazdu. Była to doskonała okazja do doskonalenia komunikacji w języku angielskim, poznania zwyczajów i kultury innych narodów oraz zawarcia międzynarodowych przyjażni. Była to ostania mobilność w ramach projektu STOP BULLYING, gdyż projekt kończy się w tym roku szkolnym.

Wizyta gości w Polsce

 Wizyta nauczycieli i uczniów z zagranicy w Polsce. Wizyta nauczycieli i uczniów z zagranicy w Polsce.

W dniach od 18 do 22 marca 2019 r. w naszej szkole gościliśmy nauczycieli i uczniów ze szkół partnerskich z Rumunii, Francji i Portugalii.
Pierwszego dnia odbył się uroczysty apel powitalny, zwiedzanie szkoły, przeprowadzone zostały zajęcia integracyjne, następnie byliśmy z wizytą u vice prezydenta miasta Rzeszowa, podczas to której został zaprezentowany promocyjny film o Rzeszowie, oraz można było zadawać pytania do vice prezydenta.
Drugiego dnia uczniowie naszej szkoły wykonywali układy choreograficzne, akrobatyczne oraz popisy instrumentalne i wokalne w ramach popisu talentów. Uczniowie z Portugalii także zaprezentowali piosenkę.
Tego dnia przeprowadzone zostały warsztaty z pracownikiem fundacji PHENIKS zajmującej się przeciwdziałaniem przemocy. Po lunczu podziwialiśmy zamek w Łańcucie.
Trzeciego dnia zwiedzaliśmy kopalnię soli w Wieliczce oraz Stare Miasto w Krakowie.
W czwartek byliśmy na wycieczce w Krośnie, obserwowaliśmy produkcję wyrobów szklanych w Hucie Szkła, zwiedzaliśmy ruiny zamku w Odrzykoniu i podziwialiśmy rezerwat przyrody w Bóbrce.
W piątek odbyły się rywalizacje sportowe pomiędzy uczniami. Zwiedzaliśmy centrum Rzeszowa oraz trasę podziemną.
Wieczorem podczas kolacji pożegnalnej zaprezentowane zostały zdjęcia i filmy z całej wizyty, wręczone zostały certyfikaty uczestnictwa w działaniach projektowych, śpiewaliśmy wspólnie skomponowaną piosenkę STOP BULLYING.
Gościom podobała się wizyta w Polsce, nasza szkoła, nasze miasto i okolice. Nawiązanych zostało wiele przyjaźni. Podczas pożegnania nie obyło się bez łez, co świadczy o tym, że wizyta była udana.