Świetlica
2. PLAN PRACY OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZEJ ŚWIETLICY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 W RZESZOWIE
NA ROK SZKOLNY 2025/2026
Świetlica jest podstawową komórką współczesnej szkoły realizującą funkcję opiekuńczo-wychowawczą. Jej głównym zadaniem jest zapewnienie dzieciom właściwej opieki, umożliwiającej wszechstronny rozwój osobowości dziecka.
Plan pracy świetlicy opracowany jest w oparciu o roczne dydaktyczne, profilaktyczne i wychowawcze plany pracy szkoły, a także zawiera zadania do wykonania wynikające z analizy potrzeb wychowanków i oczekiwań ich rodziców.
I. ORGANIZACJA PRACY ŚWIETLICY
· Godziny pracy świetlicy 6.30 – 17.00;
· Dzieci do świetlicy przyjmowane są na podstawie wniosków;
· Opieka i praca dydaktyczna odbywa się w grupach wychowawczych;
· Dzieci ze świetlicy odbierane są przez rodziców, opiekunów lub osoby upoważnione na podstawie pisemnych oświadczeń opiekunów prawnych.
Szczegółowe zasady zawarte są w Statucie Szkoły i Regulaminie Świetlicy.
RAMOWY PLAN DNIA
|
RAMOWY PLAN DNIA |
|
|
6.30‑9.35 |
Przyjmowanie dzieci do świetlicy. Sprawdzanie przygotowania do lekcji. Aktywność własna dzieci – gry i zabawy stolikowe i dywanowe, zabawy indywidualne i grupowe, gry umysłowe, zabawy w kącikach zainteresowań, zabawy ruchowe. Realizacja tematów. Prace plastyczne – dekoracja sali. |
|
11.20 –12.25 |
Pora obiadowa – spożywanie posiłku. Odpoczynek po lekcjach, gry stolikowe i dywanowe, aktywność własna dzieci. Nauka własna, ciche zajęcia przy stolikach. Zabawy na świeżym powietrzu. |
|
12.25 – 17.00 |
Nauka własna, pomoc uczniom z trudnościami edukacyjnymi. Zajęcia tematyczne zgodne z planem pracy. Zajęcia plastyczno - techniczne, umuzykalniające, zajęcia czytelnicze - wybrana literatura dziecięca. Zajęcia w kółkach zainteresowań. Zabawy i rekreacja na świeżym powietrzu, zajęcia sportowe, gry zespołowe i inna aktywność ruchowa dzieci. Gry stolikowe, zabawy dydaktyczne, towarzyskie, zabawy tematyczne wg pomysłów dzieci, zabawy indywidualne, korzystanie ze środków audiowizualnych.
|
Ramowy plan dnia świetlicy jest elastyczny, zależny od aktualnych potrzeb i zainteresowań dzieci, pogody oraz liczby wychowanków przebywających w salach.
FORMY ORGANIZACYJNE ZAJĘĆ:
1. Dbałość o stan zdrowia i prawidłowy rozwój fizyczny – zapoznanie się ze stanem zdrowia wychowanków, prowadzenie zajęć o tematyce zdrowotnej.
2. Nauka własna – odrabianie zadań domowych, praca indywidualna z uczniem mającym trudności edukacyjne, rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
3. Zajęcia rekreacyjne na świeżym powietrzu – zabawy i odpoczynek na podwórku i boisku szkolnym, korzystanie z urządzeń na placu zabaw.
4. Zajęcia sportowe – gry i zabawy ruchowe, zręcznościowe, gry sportowe.
5. Zajęcia artystyczne – prace plastyczne, techniczne, zajęcia umuzykalniające.
6. Prowadzenie cyklicznych zajęć tematycznych:
· Kółko plastyczne (odpowiedzialna p. J. Nowicka, p. I. Mainka)
· Kółko kronikarzy szkolnych (p. A. Partyka)
· Kółko językowe (p.A. Partyka, p. A.Potera-Barłowska)
· Kółko młodego czytelnika – wybrana literatura dziecięca (p. A. Potera – Barłowska, p.I. Malinka)
· Koło miłośników gier planszowych - w ramach akcji „Zagraj z Markiem a nie z Androidem” (p. A. Leja -Wcisło, nauczyciele)
· Koło sportowe (p. J. Kuć, p. P. Szetela, p. A. Potera- Barłowska)
7. Kształtowanie nawyków życia codziennego oraz rozwijanie samorządności – umiejętność zachowania się w różnych okolicznościach, dbałość o higienę własną, o otoczenie i przedmioty codziennego użytku, współorganizowanie i czynne uczestnictwo w imprezach świetlicowych i szkolnych.
TEMATYKA ROCZNA planu pracy związana jest z obchodami rocznic i uroczystościami państwowymi, kościelnymi i szkolnymi, związana z zainteresowaniami, z codziennym życiem, środowiskiem i otoczeniem dziecka.
II. ZADANIA DODATKOWE
1. Współpraca z rodzicami i Radą Rodziców.
· Zapoznanie z organizacją pracy w świetlicy (spotkanie na początku roku szkolnego z rodzicami klas I).
· Czynny, codzienny kontakt z rodzicami, omawianie spraw wychowawczych w miarę potrzeb.
· Współpraca z Radą Rodziców w zakresie organizacji konkursów dla naszych uczniów.
2. Współpraca z dyrekcją, wychowawcami klas, pedagogami i psychologiem szkolnym, nauczycielem biblioteki, pozostałymi nauczycielami.
3. Współpraca i kontakt z innymi świetlicami na płaszczyźnie konkursowej.

