Godło PolskiLogo Szkoły Podstawowej nr. 2 w Rzeszowie

Szkoła Podstawowa nr 2
w Rzeszowie
 

1. Dokumenty

2. PLAN PRACY OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZEJ ŚWIETLICY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 W RZESZOWIE

NA ROK SZKOLNY 2025/2026

Świetlica jest podstawową komórką współczesnej szkoły realizującą funkcję opiekuńczo-wychowawczą. Jej głównym zadaniem jest zapewnienie dzieciom właściwej opieki, umożliwiającej wszechstronny rozwój osobowości dziecka.

Plan pracy świetlicy opracowany jest w oparciu o roczne dydaktyczne, profilaktyczne i wychowawcze plany pracy szkoły, a także zawiera zadania do wykonania wynikające z analizy potrzeb wychowanków i oczekiwań ich rodziców.

I. ORGANIZACJA PRACY ŚWIETLICY

· Godziny pracy świetlicy 6.30 – 17.00;

· Dzieci do świetlicy przyjmowane są na podstawie wniosków;

· Opieka i praca dydaktyczna odbywa się w grupach wychowawczych;

· Dzieci ze świetlicy odbierane są przez rodziców, opiekunów lub osoby upoważnione na podstawie pisemnych oświadczeń opiekunów prawnych.

Szczegółowe zasady zawarte są w Statucie Szkoły i Regulaminie Świetlicy.

RAMOWY PLAN DNIA

RAMOWY  PLAN  DNIA

6.30‑9.35

Przyjmowanie dzieci do świetlicy. Sprawdzanie przygotowania do lekcji.

Aktywność własna dzieci – gry i zabawy stolikowe i dywanowe, zabawy indywidualne i grupowe, gry umysłowe, zabawy w kącikach zainteresowań, zabawy ruchowe. Realizacja tematów. Prace plastyczne – dekoracja sali.

11.20 –12.25  

Pora obiadowa – spożywanie posiłku.

Odpoczynek po lekcjach, gry stolikowe i dywanowe, aktywność własna dzieci.

Nauka własna, ciche zajęcia przy stolikach.

Zabawy na świeżym powietrzu.

12.25 – 17.00

Nauka własna, pomoc uczniom z trudnościami edukacyjnymi.

Zajęcia tematyczne zgodne z planem pracy.

Zajęcia  plastyczno - techniczne, umuzykalniające, zajęcia  czytelnicze -  wybrana literatura dziecięca. 

Zajęcia  w kółkach zainteresowań.

Zabawy i rekreacja na świeżym powietrzu, zajęcia sportowe, gry zespołowe i inna aktywność ruchowa dzieci.

Gry stolikowe, zabawy dydaktyczne, towarzyskie, zabawy tematyczne wg pomysłów dzieci, 

zabawy indywidualne, korzystanie ze środków audiowizualnych.

 

 Ramowy plan dnia świetlicy jest elastyczny, zależny od aktualnych potrzeb i zainteresowań dzieci, pogody oraz liczby wychowanków przebywających w salach.

FORMY ORGANIZACYJNE ZAJĘĆ:

1. Dbałość o stan zdrowia i prawidłowy rozwój fizyczny – zapoznanie się ze stanem zdrowia wychowanków, prowadzenie zajęć o tematyce zdrowotnej.

2. Nauka własna – odrabianie zadań domowych, praca indywidualna z uczniem mającym trudności edukacyjne, rozwijanie zainteresowań czytelniczych.

3. Zajęcia rekreacyjne na świeżym powietrzu – zabawy i odpoczynek na podwórku i boisku szkolnym, korzystanie z urządzeń na placu zabaw.

4. Zajęcia sportowe – gry i zabawy ruchowe, zręcznościowe, gry sportowe.

5. Zajęcia artystyczne – prace plastyczne, techniczne, zajęcia umuzykalniające.

6. Prowadzenie cyklicznych zajęć tematycznych:

· Kółko plastyczne (odpowiedzialna p. J. Nowicka, p. I. Mainka)

· Kółko kronikarzy szkolnych (p. A. Partyka)

· Kółko językowe (p.A. Partyka, p. A.Potera-Barłowska)

· Kółko młodego czytelnika – wybrana literatura dziecięca (p. A. Potera – Barłowska, p.I. Malinka)

· Koło miłośników gier planszowych - w ramach akcji „Zagraj z Markiem a nie z Androidem” (p. A. Leja -Wcisło, nauczyciele)

· Koło sportowe (p. J. Kuć, p. P. Szetela, p. A. Potera- Barłowska)

7. Kształtowanie nawyków życia codziennego oraz rozwijanie samorządności – umiejętność zachowania się w różnych okolicznościach, dbałość o higienę własną, o otoczenie i przedmioty codziennego użytku, współorganizowanie i czynne uczestnictwo w imprezach świetlicowych i szkolnych.

TEMATYKA ROCZNA planu pracy związana jest z obchodami rocznic i uroczystościami państwowymi, kościelnymi i szkolnymi, związana z zainteresowaniami, z codziennym życiem, środowiskiem i otoczeniem dziecka.

II. ZADANIA DODATKOWE

1. Współpraca z rodzicami i Radą Rodziców.

· Zapoznanie z organizacją pracy w świetlicy (spotkanie na początku roku szkolnego z rodzicami klas I).

· Czynny, codzienny kontakt z rodzicami, omawianie spraw wychowawczych w miarę potrzeb.

· Współpraca z Radą Rodziców w zakresie organizacji konkursów dla naszych uczniów.

2. Współpraca z dyrekcją, wychowawcami klas, pedagogami i psychologiem szkolnym, nauczycielem biblioteki, pozostałymi nauczycielami.

3. Współpraca i kontakt z innymi świetlicami na płaszczyźnie konkursowej.